نمایش نوار ابزار

حجت الاسلام مهدی شرکائی در جمع دانش آموزان علامه حلی در مرکزفنی و حرفه ای تویسرکان:

یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶

بحث آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش تا حدی دارای اهمیت است که در این رابطه رهبر معظم انقلاب همواره تاکید فرموده اند و به مناسبتهای مختلف لزوم توجه ویژه به این بخش را به مسئولین یاداوری کرده اند.

در این رابطه رهبر معظم انقلاب می فرمایند:

تبليغ كنيد كه مردم بدانند فني و حرفه اي يعني چه؟ تا آن نوجوان يا جواني كه مي خواهد بيايد فني و حرفه اي، احساس حقارت نكند و بداند كه دارد به محيط علم  وعمل مي رود-(( بيانات مقام معظم رهبري در جمع مسئولين و كارشناسان هنرستان هاي فني و حرفه اي كشور((۲۵/۱۰/۱۳۷۰ ))

آنچنان برنامه ريزي كنيد كه مجموع كساني كه در آينده وارد كارهاي دبيرستاني مي شوند درصد كمتر متعلق به دبيرستان ها و درصد بيشتر متعلق به هنرستان هاي فني و حرفه اي باشد. – بيانات مقام معظم رهبري در جمع مسئولين و كارشناسان هنرستان هاي فني و حرفه اي كشور((۲۵/۱۰/۱۳۷۰ ))

يكى از كارهاى ديگرى هم كه حالا من اينجا يادداشت كردم كه بر عهده‏ى مسئولين دولتى است، توسعه‏ى مهارت هاست. اين هنرستانهاى فنى و صنعتى، اين دانشگاه‏هاى علمى- كاربردى، اين فنى- حرفه ‏اى‏ها، آموزشكده‏هاى فنى- حرفه‏اى، بايد توسعه پيدا كند. ما به علم احتياج داريم، اما به پنجه‏ى كارآمد هم احتياج داريم. يكى از كارهاى اساسى به نظر من اين است كه در زمينه‏ى صنعت و كشاورزى بايستى كار كنيم. بيانات مقام معظم رهبري در جمع كارآفرينان كشور((۱۶/۰۶/۸۹ ))

كار بدون علم، كم‌اثر است؛ علم بدون كار، بى‌اثر است. بيانات مقام معظم رهبري در جمع كارآفرينان كشور((۱۶/۰۶/۸۹

در تاکید بیانات رهبر معظم انقلاب همین بس که بررسی های انجام شده در سطوح ملی وبین المللی مبین این مدعاست که بالغ بر۸۰ درصد مشاغل کنونی چه درایران وچه درجهان مستلزم آموزش های فنی وحرفه ای ومهارتی می باشد.  یونسکو اخیرا درگزارشی بیان کرده است که یک دلارسرمایه گذاری دربخش آموزش های فنی وحرفه ای معادل حداقل۱۵ دلاردرآینده سود و بازدهی خواهد داشت .

با توجه به قابلیتها یی نظیر تنوع وتعداد رشته ،انعطاف پذیری ،پویایی و به روز بودن وانطباق با نیاز بازار کار وتقویت روحیه کار آفرینی و استقلال فکری وخود اتکایی اهمیت این شاخه را دو چندان می کند

مجامع بین المللی نظیر یونسکو آموزشهای فنی وحرفه ای ومهارت آموزی را به عنوان آموزشهای فرا راهبردی برای نیل کشور ها به توسعه پایدار می داند

همچنین، ظهور اقتصاد دانش محور  در کشورهای صنعتی در دهه آخر قرن گذشته و به دنبال آن در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین نشان داد که سرمایه انسانی  نقشی محوری در توفیق این کشورها برای ورود به اقتصاد جدید ایفاء نموده است(بانک جهانی:۲۰۰۲). به علاوه می توان گفت که آموزشهای فنی وحرفه ای  به دلیل توام نمودن آموزشهای نظری و عملی از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی و تربیت کارگردانش مدار  برخوردار می باشند.

آموزشهاي فني و حرفه اي نقش مهمي در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربيت نيروهاي ماهر مورد نياز بازار كاردر كشورهاي مختلف جهان ايفا مي كنند. اين آموزشها در كشورهاي در حال توسعه نه تنها عهده دار تربيت نيروي كار مورد نياز بخشهاي مختلف اقتصاداين كشورها مي باشند، بلكه ازطریق بستر سازی خود اشتغالی، به حل مشكل بيكاري نيز كمك مي نمايند.

به علاوه، اين آموزشها راه ميان بري در مسير تربيت نيروي انساني نیزبه شمار مي روند، چرا كه از يك سوبا توجه به بهره مندي اين آموزشها از مباني علمي و استفاده از روشهاي پذيرفته شده آموزشهاي كلاسيك راه خود را از يادگيري بر مبناي تجربه عملي صرف جدا كرده وازاين طريق راه درازمدت و غير علمي اين نوع فراگيري را كوتاه نموده و اين توانايي را در آموزش ديده فراهم مي کنند تا به تواند خود را در مقابل تغييرات تكنولوژيكي به آساني هماهنگ نمايد.

از سوي ديگر اين آموزشها با توام نمودن آموزشهاي نظري و عملي اين امكان را براي آموزش ديده فراهم مي نمايند كه همسويي بيشتري با نيازهاي بازار كار داشته و از اين طريق امكان بيشتري براي جذب آنها در فعاليتهاي اقتصادي- اجتماعي فراهم گردد.

اين آموزشها همچنين از مزيت بازدهي در كوتاه مدت ویا ميان مدت برخوردار مي باشند. در حاليكه آموزشهاي كلاسيك به دليل هزينه بالا، طولاني بودن دوره آموزش، سهم زياد آموزشهاي نظري در آنها و درنتیجه بهره مندي اندك از عملیات كارگاهي، از جهت هماهنگي با نيازهاي بازار كارو لذا جذب در آن دچار مشكل مي باشند. به همين دليل كشورهاي جهان توجه روزافزوني را به آموزشهاي فني وحرفه اي  مبذول داشته اند، به طوريكه اين آموزشها حتي به درون سيستم آموزشهاي آكادميك اين كشورها نيزنفوذ كرده است(پراوین ویزاریا: ۲۰۰۳) .

مزيت هايي كه براي آموزشهاي فني وحرفه اي مورد اشاره قرار گرفت منوط به وجود برخي شرايط درارائه اين آموزشها مي باشد كه از آن جمله مي توان به ضرورت برنامه ريزي مدون براي اين آموزشها، برخورداري از امكانات و تجهيزات كارگاهي مناسب، انتخاب كارآموزان بر اساس تواناييهاي عمومي و انگيزه هاي قوي، استفاده از مربيان مجرب و علا قه مند، سهم مناسب آموزشهاي عملي و نظري در اين دوره ها و طراحي زمان مناسب براي هر يك از دوره ها اشاره نمود.

 

دیدگاه ها