نمایش نوار ابزار

حجت الاسلام مهدی شرکائی در جمع دانش آموزان علامه حلی در حرم مطهر امامزاده جعفر علیه السلام:

جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶

طبق روایت نبی اکرم(ص) توبه فقط یک کلمه است، پشیمانی و السلام!

پشیمانی از چه؟ پشیمانی از آن چیزی که از قبل می دانیم هم برای ما خوب نبوده، هم خدا دوست نداشته، تمام شد رفت! بسیاری انسان ها آنقدر توبه خود را لفت و لعاب می دهند که آخرش یادشان می رود پشیمان شوند! آنقدر امشب بابت گناهش گریه می کند که یادش می رود پشیمان شود! فقط دارد گریه می کند. آنقدر بر سرخود می زند که غلط کرده ام، یادش می رود یک نیت کند که پشیمانم! بلافاصله اینجا سوال پیش می آید و امام صادق(ع) جواب می دهند!
– سوال: پشیمانی واقعی به معنای این است که بعد هم مرتکب آن گناه نشود؟
– روایت امام علی(ع) را که قبلا خدمتتان عرض کرده بودم را در نظر بگیرید؛ مادرت به عزایت بنشیند این چه طرز توبه کردن است؟! برایتان توضیح داده ام که متن روایت را دیده ام، در صدر و ذِیلش آمده که این آدم منافق است و دارد دروغ می گوید و جانماز آب می کشد!

تو ببین امام صادق(ع) چه می گوید. می فرمایند: تو فعلا از قبل پشیمان باش، بعد را به خدا بسپار. وقتی به زیارت ما، امام رضا و احمد بن موسی(ع) می آیی، بگو: یا احمد بن موسی(ع) گناهان قبل و بعد من را ببخش! همین توبه است. 


+ گروه سوم:

» توبه، پشیمانی عقلانی است.
یک عده فکر می کنند پشیمانی در اینجا، پشیمای احساسی است! یعنی بگوییم ما یک کاری کرده ایم، زشت بوده، امام زمان(عج) هم دیده اند و خجالت بکشیم! مثل این شعارهایی که بر در دیوار می نویسند؛ از شهدا خجالت بکشید! به آن خجالتی که بعد از دیدن خون شهید اتفاق می افتد، پشیمانی احساسی می گوییم! طبق روایت معصوم پشیمانی احساسی اسمش توبه نیست، بلکه توبه پشیمانی عقلانی است.

خط اول مناجات تائبین: “الهی اَلبستنِی الخِطایا ثَوبَ مذَلَتی”. یعنی من به این نتیجه برسم که گناه من را ذلیل می کند و ارزش من را کم می کند. اینجا یک پشیمانی عقلی اتفاق می افتد. اگر عقلاً به نتیجه برسی که گناهان قبلی ات ذلیلت کرده، برای گناهان بعدی ات هم از همین الآن توبه کرده ای!

مثلاً آدمی می خواهد از خیابان رد شود، نمی داند خیابان چیست. می رود که رد شود، تصادف می کند. این آدم دفعه بعد هم که می خواهد رد بشود، باز با همین سیستم رد می شود. یک آدمی می داند در خیابان خطر است، نگاه می کند و رد می شود، اما حواسش پرت می شود یا از اینکه نگاه کند غفلت می کند! آدم اول، صدبار دیگر هم مثل حیوان از خیابان رد می شود. حیواناتی که از خیابان ها رد می شوند، هرسال در جاده های ما صد شهید می دهند و باز هم همینگونه ادامه می دهند!

اما انسان این طوری نیست. اگر انسان ها وسط خیابان رفتند، یکدفعه و ناگهانی زیر ماشین نمی روند! می دانند چه خبر است، غفلت می کنند. اگر انسان از گناهان به پشیمانی عقلی برسد، مِن بعد دیگر غفلت است. و گناهی که غافلانه انجام می شود، از مصادیق همان گناهانی است که قرآن کریم به آن ها “لمم” می گوید. لغزش! 

از گناهان کبیره دوری کنید. خداوند تبارک و تعالی می فرماید این ها دیگر لمم است. برادران و خواهران، از هر گناهی که فکر می کنی به تو حال داده، تو را بالا برده، اذیتت نکرده، باعث خواری دنیا و آخرتت نشده، امشب توبه نکن! بگذار برای وقتی که فهمیدی. توبه واقعی این نیست!

»‌ خطا لباس ذلت را بر انسان می پوشاند!
الآن مداح می خواهد بخواند و تو گریه کنی و بر سر خود بزنی که ای وای چه غلطی کرده ام! این توبه، توبه احساسی است. در این ماه رمضان فکر کنید. اگر امام می فرماید: “البستنی الخطایا ثوب مذلتی”، خطا لباس ذلت را بر انسان می پوشاند و اعتبارت را نزد خودت و خدا کم می کند، بنشینیم و فکر کنیم که ترکش کنیم.

عقل می گوید که ترکش کنیم و اگر می گویی نیست، اصلا توبه نکن! برای اینکه توبه ات توبه نیست! همان گریه و زاری بکن که خدا بار حسناتت را زیاد کند. راجع به آن هایی که می دانیم و عقلاً فهمیده ایم که لباس مسکنت و مذلت را پوشانده؛ چقدر غیبت کردی و چه سودی داشته. چقدر تهمت زدی و چه سودی داشته. چقد آبرو بردی و چه سودی داشته و چقدر به آدم حال داده! چقدر بدنگاه کردی و چه سودی داشته؟ چقدر تحقیر کردی و چه سودی داشته؟ چقدر دل شکستی و چه سودی داشته؟ چقدر بدخلقی به خرج دادی و چه کسی ضرر کرده و چوبش را خورده؟ این تیری که رها کردی به کجا برگشته؟ گناهان ما اینطوری است دیگر! نمی توانم بگویم چقدر آدم کشته ای!

عقلاً توبه کنیم و بر روی این مسائل دقت کنیم. آن وقت خواهی فهیمد که اگر انسان به توبه عقلی برسد، دیگر مِن بعد اگر مرتکب گناهی از آن مدل شود، قطعاً غفلت است. چون می داند که این گناه ضرر دارد. دست زده و سوخته، دیگر نخواهد زد. حالا اگر یک وقتی دستش خورد، خورده است دیگر! امشب را شب مناجات برای توبه بگذارید…
ان شاء الله خدا به ما توفیق عمل کرامت کند.

دیدگاه ها